عوامل موثر موفقیت در کنکور چیست ؟
در سالهای اخیر ظرفیت پذیرش دانشجو بشدت افزایش یافته و امروز کمتر کسی است که نتواند به هر صورت برای ادامه تحصیل، مجوز کسب نماید. اما این امر باعث از بین رفتن رقابت میان دانش آموزان نگشته است چرا که اکنون هدف آنها تنها قبولی در دانشگاه نیست؛ بلکه تمامی سعی داوطلبان بر این است که بتوانند، در رشته ی مورد علاقه و دانشگاه موردنظر مجوز ادامه تحصیل کسب کنند. با توجه به نکات ذکر شده، بر دانش آموزان مشتاق لازم است تا علاوه بر فراگیری دروس کنکوری بتوانند برنامه ای تدارک بینند تا بهره وری آنها را افزایش دهد. به این معنی که آنها بتوانند با اختصاص زمانی معقول و مساوی دیگر رقبا نتایج بهتری کسب نمایند. داوطلب کنکور با امتحانات مدارس آشنایی دارد و سالها آن را تجربه کرده است ولی کنکور وضعیت جدیدی است که نیاز به مهارتهای دیگری به جز مهارتهای دوران تحصیل دارد . تفاوتهای آزمون های دوران مدرسه و آزمون سراسری ، موجب تفاوت عولکرد دانش آموزان در این دو آزمون می شود که عبارتند از :
1- اهمیت : امتحان مدرسه معمولا " یک نمره در یک درس در سال تحصیلی می باشد که قابل جبران است اما آزمون سراسری ، راه ورود به دانشگاه را تعیین می کند و این احتمال وجود دارد که مسیر زندگی فرد را عوض کند
. 2- تعداد : داوطلب در مدرسه با تعداد محدودی از همکلاسی های خود که آنها را می شناسد سر و کار دارد و لی در کنکور ، با خیل عظیمی از داوطلبانی که آنها را نمی شناسد
3- رقابت : در یک کلاس یک شاگرد خوب به راحتی شاگرد اول می شود ولی همن فرد ممکن است در کنکور وضعیت چندان خوبی نداشته باشد
4- حجم کتابها : در دبیرستان معمولا " از یک کتاب آزمون به عمل می آید ، در حالی که در کنکور از دروس چهار ساله مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی سوال طرح می شود و داوطلب با حجم وسیعی از دروس روبرو است
5- زمان : در امتحانات مدرسه مشکل زمان مطرح نیست و دانش آموز فرصت کافی برای پاسخ به سوالات را دارد . در حالیکه در کنکور سوالات زیاد بوده و وقت محدود
6- پذیرش در دانشگاه و رشته ی مورد نظر : داوطلبان اگر به علایق خود نرسند ، پذیرش خود را بی ارزش می دانند
7- نوع سوالات : معمولا "در کلاس دانش آموز از نحوه ی تدریس دبیر نوع سوالات را پیش بینی می کند . اما در کنکور سوالات توسط طراحانی طرح می شود که هیچ گونه ارتباطی با داوطلبان ندارند و درجه ی دشواری سوالات متفاوت است . با توجه به تفاوت های یاد شده ، یک داوطلب کنکوری باید دارای چه ویژگی هایی باشد تا بتواند در کنکور موفق باش ؟ عوامل موفقفیت در کنکور سراسری چیست ؟
در مسیر قرار گرفتن : در واقع فرد اگر بخواهد وی موضوعی به طور جدی کار کند ، باید خود را در مسیر اصلی آن موضوع قرار دهد . برای مثال ، اگر فردی بخواهد وارد یک رشته ورزشی شود از لباسش گرفته تا نوع تمرینات ورزشی و نحوه ی تغذیه اش ، باید دقیقا" در جهت آن ورزش خاص باشد تا نتیجه دلخواه خود را بگیرد . پس در وهله اول باید حس کنکور داشته باشد . یعنی هر کس او را ببیند ، بفهمد که او یک کنکوری است . یعنی با سالهای قبل تفاوت داشته باشد ، کارهای جنبی را کم کند ، و به این باور برسد که امسال تنها یک کار تعریف شده دارد و آن هم موفقیت در کنکور است . و از کنار بسیاری از چیزها را که بزرگ نیستند بگذرد
2- داشتن هدف : زندگی، فرصت های فراوانی در اختیار کسانی که به جستجوی آرمان های بلندشان به پا خواسته اند و به تحقق رویاهایشان همت گماشته اند، قرار می دهد. بدین ترتیب فزد باید خط مشی خود را در زندگی تعیین کند و سکاندار کشتی سرنوشت خود باشد. انتخاب هدف ، یکی از ضرورتهای زندگی است که اگر آگاهانه انجام نشود، ناآگاهانه صورت خواهد گرفت. یکی از ضرورتهای انتخاب هدف ، این است که تمرکز ذهنی را به همراه خواهد داشت. داشتن ذهنی متمرکز ، یکی از شرطهای لازم برای موفقیت است. یک ذهن متمرکز قدرت تفکر و خلاقیت دارد و پر از انرژی است، بنابراین میتواند در مسایل کنکاش کند و اعماق آنها را ببیند. نقطه روبروی ذهن متمرکز ، یک ذهن آشفته است. با یک ذهن آشفته نمیتوانیم کاری از پیش ببریم و تمام انرژیمان صرف کارهای بیهوده میشود . مراحل رسیدن به هدف ها : 1) لیست بندی هدفها 2)زمان بندی هدفها ( زمان لازم برای رسیدن به هدف) 3) اولویت بندی هدفها 4) ایجاد انگیزه برای هر هدف ( وضوح در هدف) 5) برنامه ریزی برای رسیدن به هدفها 6) اقدام و شروع حرکت در مسیر هدف (تلاش مستمر برای رسیدن به هدف ) 3- داشتن نگرش مثبت : مغز انسانها بسیاری از تصمیم های خود را نه بر اساس واقعیت ها ، بلکه بر اساس پرداشتی که از آن واقعیت ها دارد ، می گیرد . به عنوان مثال اگر احساس شکست و بدبینی وارد مغز شما شود ، مغز حوادث و شواهدی را مبتنی بر این احساس جمع آوری می کند و آنگاه با ترشح آدرنالین به همه ی اعضای بدن ، فرمان آمادگی در برابر بدشانسی و شکست را صادر می کند و آنها را وادار می کند که خود را با ناکامی و شکست تطبیق دهند . و بالعکس ، اگر احساس موفقیت و شادابی داشته باشد ماده دیگری به نام آندروفین ترشح می شود که فرد را برای رسیدن به پیروزی آماده می کند . همه انسانهای بزرگ هدفهای بزرگی داشتند.هدفهایی که کاملا مشخص بودند.آنها به محدودیتها فکر نمی کردند بلکه به موفقیت ها فکر می کردندآنها هدفهایشان را با ذهنیت مثبت می ساختند و با ذهنیت مثبت دنبال می کردند.آنها هر روز و هر روز به هدفهایشان فکر می کردند و در خیالشان تصور می کردند در حالی که پر از شادی و موفقیت اند به هدفهایشان رسیده اند.با تکرار خیلی زیاد این کار٬ میلشان برای رسیدن به هدف به اشتیاقی سوزان تبدیل شده بود.آنها با تلاش پیگیر و انرژی فراوان برای رسیدن به هدفهایشان گام بر می داشتند.این چنین کردند و موفق شدند. گاهی پاره ای از معلمان یا دیگر افراد ، اطلاعات نادرستی از کنکور ارائه می دهند که تاثیر منفی روی داوطلبین می گذارد .داوطلب کنکور اجازه نمی دهد که القائات نادرست اطرافیان ، عملکرد او را تحت تاثیر قرار دهد . او اطلاعات را فیلتر کرده و آنهایی را که نادرست تشخیص می دهد از ذهن خود بیرون می کند . البته نباید نگرش مثبت را با ذهنی گرایی غیر واقعی اشتباه گرفت . ذهنی گرایی غیر واقعی نوعی خوش خیالی کودکانه است که در نهایت فرد را دچار اندوه می کند . در حالیکه مثبت نگری فرد را از نامیدی و یاس دور می کند و توان او را بالا می برد . 4- خود باوری : اینکه انسان چه اندازه خود را میشناسد و خود را میپذیرد، در رفتار و عمل او منعکس میشود. رفتارهایی که فرد از خود در زمینههای مختلف نشان میدهد نشانگر درجات خود باوری او است. البته گاهی افراد به خود باوریهای کاذبی نیز دچار میشوند که از لحاظ شدت و حدت پافشاری آنها در برخی ویژگیها قابل تشخیص است. در هر حال داشتن درجات متعادلی از ویژگیهای زیر نشان از خودباوری خوب و مؤثر در فرد دارد . استقلال عمل در مورد مسائلی که مربوط به زندگی خود است با استقلال بیشتری عمل میکند. به دیگران وابسته نیست مگر در زمانی که چنین ارتباطی با دیگران با انجام عملی لازم و ضروری باشد. چنین فردی میداند که در امور زندگی خود بایستی خود عمل کند و شخصا فعالیتهایش را انجام دهد و همچنین میداند که برخی فعالیتها نیاز به همکاری دیگران دارند. اما فردی که دارای خود باوری بسیار پائین است مستقل عمل نمیکند، وابسته به دیگران است و حتی شاید در مسائل کاملا شخصی احتیاج به دخالت دیگران داشته باشد. فردی با خود باوری کاذب حتی در اموری که نیاز به همکاری دیگران دارند نیز تمایل به استقلال عمل دارد . مسئولیت پذیری خود باوری خوب موجب میشود فرد مسئولیت پذیر باشد. مسئولیتهای مختلف را در زندگی دور و بر خود میپذیرد، حال این مسئولیت میتواند شامل اموری جزئی مثل شستن ظروف یا نظافت منزل باشد، یا مسئولیتهای بزرگتر در گروههای کلاسی ، مدرسه یا گروههای ورزشی و ... . چنین فردی بی تفاوت نیست و قبلا از توصیه دیگران اغلب اقدام به عمل میکند. نقش و حضور این افراد و مسائل مختلف زندگی و جامعه کاملا پر رنگ است .
در نهایت هدف بزرگ تلاش بزرگ می خواد
موفق باشید 🌹
- ۰۱/۰۷/۲۵